Alpino Brommer Restaureren

De Alpino oldtimer bromfiets pagina



Terug naar overzicht

Alpino Pavia

Alpino is een Italiaans historisch merk van hulpmotoren, scooters, motorfietsen en triporteurs. De bedrijfsnaam was: Motobici s.a.r.l, later Moto Alpino en Stradella (Pavia). Paolo Trespidi begon al in 1944 met de productie van clip-on motortjes voor fietsen. Natuurlijk kwam de verkoop pas na de Tweede Wereldoorlog goed op gang, maar toen was er ook behoefte aan goedkope vervoermiddelen, waardoor de motortjes gretig aftrek vonden. Ze kregen ook een goede naam en in 1948 was Trespidi's bedrijf Motobici een van de leidende producenten van hulpmotoren en gemotoriseerde fietsen in Italië. (bron Wikipedia)



Grappig zo een constructie

Mooie gerestaureerde Alpino


Alpino Pavia


Reacties:

Dit is een hele mooie Alpino Bromfiets heel apart zo met die aandrijving en motorblok

Deze eerste hulpmotor, die hij "Alpino" noemde, had een eencilinder tweetaktmotortje met twee versnellingen dat het achterwiel via een ketting aandreef, maar het kon naar keuze in het frame of naast het achterwiel gemonteerd worden. Tot 1948 bleef het motortje ongewijzigd, maar toen kwamen er nieuwe modellen: de Alpino S 48 had een 48cc-tweetaktmotor zonder koppeling maar met drie versnellingen die als losse motor of als gemotoriseerde fiets te koop was. Het model Alpino ST 60 had een 60cc-motor en werd gemonteerd in een fietsframe verkocht. Nog in hetzelfde jaar verschenen een rolaandrijvertje, de Alpino R 48, eveneens met de 48cc-motor maar zonder versnellingen, en de Alpino ST 60 met 63cc-motor, drie versnellingen en kettingaandrijving. Er kwam ook een echt motorfietsje, met een 98cc-motor. In 1951 was het model R 48 nog steeds in productie, het kettingaangedreven model met twee versnellingen heette nu Alpino C 48 en met drie versnellingen F 48. Er werd nu ook een 125cc-motorfiets geproduceerd. Deze had al voetschakeling, maar wel nog een trapeziumvork aan de voorkant. Achter waren twee veer/demperelementen geplaatst. Nu kwam er ook een scooter, die ook F 48 heette. Dit was een bijzonder model. Hij had een dubbel buisframe dat vanaf het balhoofd naar beneden onder de voetborden doorliep, maar daarna een soort lus maakte, waardoor een kooi ontstond waar de motor in zat. De hele scooter leek daardoor wat op een slak met slakkenhuis. Er zaten ook pedalen op. Bovendien had hij niet de gebruikelijke kleine wielen, maar 14 inch wielen, waardoor het bijna op een motorfiets leek (bron Wikipedia)