Aprilla Scooter

De Aprilla scooter opvoeren

 brommers opknappen

Terug naar overzicht

Aprilla scooter reviseren

Aprilia is een Italiaans merk van motorfietsen en scooters. Industria Cicli & Ciclimotori di Beggio Cav. Alberto & Co., Roma, later Di Beggio & Co., Noale, Venezia. Het merk Aprilia is in 1968 ontstaan uit het rijwielfabriekje van Ivano Beggio. Het merk is genoemd naar een model van Lancia. Aprilia maakte eerst voornamelijk gebruik van inbouwmotoren van Bombardier-Rotax en Minarelli, hoewel de eerste modellen waren voorzien van Franco Morini- en Sachs-blokken. Toen het merk groot werd in de 250 cc racerij kwam er een replica met Rotax 250-blok en later een 1000 cc V-twin, de RSV Mille, de SL1000 Falco, de ETV1000 Caponord, de Futura en de Tuono. Het bedrijf groeide intussen gestaag en in 2000 werden zelfs Moto Guzzi en Laverda door Aprilia overgenomen. Hierna ontstonden geldproblemen en in december 2004 werd het merk uiteindelijk door Piaggio overgenomen. Sindsdien worden de Aprilia-motoren voornamelijk voorzien van door Piaggio ontwikkelde onderdelen, met uitzondering van de motoren. (bron Wikipedia)



Aprilia sr 50r factory

Rode Zundapp met een hoge tank


Aprilla racing


Ook op ontwerpgebied kruipt de fabrikant steeds meer uit z'n schulp, met modellen als de Shiver en de Mana. Dit zijn ook de eerste modellen met een door Piaggio ontwikkeld blok. De overeenkomst met de motorblokken leverancier Rotax liep in 2009 af, in dat jaar introduceerde Aprilia haar eerste vier cilinder motorfiets, de Aprilia RSV4. Deze volledig nieuw ontworpen motorfiets beschikt over een motorblok in V4 configuratie, een regelmatig in de racerij gebruikt relatief duur motorconcept. Aprilia hoopt met de RSV4 haar gloriedagen in de racerij voort te kunnen zetten door deel te nemen aan de WSB, de World Superbike Series, welke al enige jaren gedomineerd wordt door Ducati, tevens uit Italië. De Aprilia RSV4 heeft een aantal opvallende kenmerken zoals een drietal koplampen en de mogelijkheid de gewichtsverdeling van de motorfiets te kunnen wijzigen door de positie van het motorblok te variëren. (bron Wikipedia)