Flandria Brommers Restaureren

De Flandria bromfiets opknappen een leuke hobby

flandria brommers opknappen en reviseren

Terug naar overzicht

Flandria Oldtimers Reviseren

Brussel, Expo 58 - Op de drukke Heizelvlakte scheuren tientallen Superia bromtaxi s met gillende Sachs motoren over en weer. Voor buurman Flandria is het nog even te vroeg - daar wordt heel hard gewerkt aan het eigen, superkrachtige blok met drie versnellingen dat in 1959 ieder zal verbazen. In de jaren 50 lagen de vaderlandse wegen er nog erg rustig bij. Autobezit was maar voor weinigen weggelegd. Jan-met-de-pet reed noodgewongen met de fiets en kon die zeldzame en kostbare wagens alleen maar bewonderend nakijken... Toen kwam het rijwiel met hulpmotor. Solex, Mobylette, Kaptein... ze verkochten als zoete broodjes, geen wonder dus dat onze fietsenfabrikanten snel met een eigen bromfiets op de markt wilden. De gebroeders Aimé en Remi Claeys met hun bloeiende fietsenfabriek te Zedelgem dachten er net zo over.
Resultaat: een voor die tijd uiterst geavanceerde Flandria Superia met eigen Claeys motor. Met zijn twee versnellingen en natte-platenkoppeling vertrok die vanuit stilstand zonder dat je hoefde mee te trappen. Of, zoals die reclameslogan het zo treffend verwoordde: "Je bent maar dom als je nog niet rijdt met een brom."

Flandria brommer reviseren


Flandria Indiana S bouwjaar 1974

Flandria Indiana S bouwjaar 1974

Flandria SP 347 S bouwjaar 1974

Flandria SP 347 S bouwjaar 1974


Flandria 247 1974

Flandria 247 1974


Flandria bromfiets fla 55

Flandria fla 55

restauratie project Flandria

Wij zoeken nog foto's van de Flandria bromfiets, kunt u ons helpen?