Brommerboek voor Berini

Reactie 1 tot en met 25
Casimir 04-03-2011 Ik heb diverse onderdelen voor de berini m21 stuur mailtje voorinfo en foto's

casimir_95@live.com
Gert 21-11-2010 Hallo ,
ik zoek een pakkings set voor een Berini Pluvier M35 3 versnellingen (F71 supersport )
wie weet waar deze te koop is ?
breemen 25-09-2010 is er nog iemand die me kan helpen aan een blok van de m21?
het zou ook een clinder en zuiger mogen zijn .
die zit zo vast dat ik hem niet meer heel los kan krijgen heb van alles geprobeert,ben je heel dankbaar die me daar mee kan helpen.

gr,ger
jan 17-09-2010 hallo met jan kan iemand mij vertellen hoe veel de veertjes van de koppeling ingedraaid moeten worden van berini moter m25
toon opstroom 07-09-2010 http://berini sport
hallo kan iemand mij helpen aan een ontsteking
van een brini sport m35 het is een pluvier motor
1965
alvast bedankt

mvrg toon
engbert krist 28-08-2010 werkplaatshandboek berini m25 ik krijg mijn aandrijftandwiel er niet af
Ralf Jenniskens 26-05-2010 Hallo,

Ik ben op zoek naar: Berini F71 Supersports tank Badges. Kan iemand mij hieraan helpen?

Alvast bedankt ;-)
Willy Luttenberg 04-01-2009 Hallo

Weet iemand hoe ik aan de Berini emblemen op de tank van de Berini kan komen? Zijn hier stickers voor of sjablonen??? Ik wil een M21 opknappen , maar er zal opnieuw gespoten moeten worden, en dan zijn die emblemen helemaal verdwenen......dus iemand die hier wat over kan vertellen??

Gr. Willy
huinink 26-11-2008 hallo heeft u nog, of kunt u nog aan een
geel plaatje[van een berini m31 komen
en ik heb ook nog twee embleempjes nodig
wie op het achterspartbord zitten.
gr huinink
R.H.C. De vraag naar Berini brommers is zo groot dat de directie op zoek gaat naar een nieuwe fabriek en in 1960 besluit men een fabriek te gaan bouwen in Emmen. Maar vanaf de opening in 1961 ging het niet zo goed er waren organisatorische problemen. Zowel in de fabriek zelf als bevoorrading ervan, (sommige spullen moesten ook van Rotterdam komen). Twee jaar duurde het Emmense avontuur en in februari 1963 ging de fabriek dicht. Alles bij elkaar kosten dat avontuur zeven miljoen gulden.

Met de komst van de versnellings motoren de M 31 in 1957 en de M 35, M 36 in 1960 werden er heel wat verschillende typen Berini�s gemaakt zoals: tour, sport met zadel of buddyseat .In 1961 kwam het parade paardje van Berini op de markt de: F 71 supersport met veel plaatwerk en Italiaans ontwerp een brommer die zijn tijd ver vooruit was. Maar de nuchtere Hollanders willen er niet aan.

Vanaf die tijd maakte ze van het zelfde frame en wat aanpassingen verschillende modellen zoals de Jeunesse een bromfiets die nu nog een mooie uitstraling heeft met zijn dubbele uitlaat met megafoon, de uitsparing in de tank voor je knie, een laag stuur en een korte buddyseat en verkrijgbaar in twee en drie versnellingen voor maar 698 gulden 2 vers. En 718 gulden 3 vers. Wat dacht u van de Berini Junior het lijkt net een Italiaans model een plaatje om te zien.

De Berinette kwam in 1962 van de band ook wel bekent als de M 25 het is net als de Berini M 21 maar je kunt ook wegrijden met de koppeling in geknepen met andere woorden een semi-automaat ook kwam de M 37 en M 38 op de markt.

Deze motoren waren met een geforceerde koeling maar zodanig gemaakt dat met een koude motor de koelribben geen lucht krijgt waardoor de motor snel op temperatuur is. Maar als de motor eenmaal op temperatuur is word er voor gezorgd dat er weer lucht langs de koelribben stroomt. De Berini noemde dat THERMOMAT.

In 1964 was het gedaan met de Berini. De Pluvierfabriek ging failliet. De komst van vele modellen is er waarschijnlijk de oorzaak van dat de fabriek moest sluiten. De komst van Zundapp, kreidler en Puch deden de fabriek ook geen goed.

En de opkomst van de auto die steeds goedkoper werd ging het toch bergaf met de bromfiets. De Anker Kolen Maatschappij kocht de inboedel. De Anker Laura zoals dat later ging heten maakte nog de M 48 motoren en Gazelle maakte de frames en de berini M 48 werd nog enkele jaren gemaakt. In 1981 werd het verkocht en ging het naar Korea.

Met dank aan RHC Nederland
vorige   pagina 2 van 2    
Reageer op Berini
Naam:*
E-mail (optioneel):
Homepage (optioneel):
Reactie: *
<< Terug naar bikepics.be