Brommerboek voor Sparta

Reactie 1 tot en met 26
wim 03-01-2012 Wie kan mij helpen aan een Handleiding voor een Sparta GH50 van 1964 2 versnelling graag in originele staat!
j.g.m kornman 05-12-2011 graag zou ik van u willen ontvangen de handleiding voor de sparta-ion MGEAR DPC T-3-OA.
jos 15-08-2011 ik ben in bezit van een sparta brommer
en wel het type sport 2v met het frame nummer
104700 van welk jaar is die wie kan mij helpen
evert 23-10-2010 hallo ik heb een sparta met. ik heb laasts nog gestart enn gereden maar nu doet hu het niet hij start wel maar gaat naar 5 seconden uit wat kan ik er aan doen
maps van beek 26-08-2010 kunt u mij nog helpen aan een boekje over de spartamet saxonette companion.
ik ben daze kwijt geraakt.
groetjes maps van beek.
Frans van den Berg 25-02-2010 Wie kan mij helpen aan een buddysaet van een sparta gh 50 sport uit 1964.
t.christ 12-12-2009 IK ZOEK SPARTA TANK EMBLEMEN VOOR MIJN SPARTA GG50 SPORT 1962 GRAAG EEN MAILTJE TEGEMOET TE ZIEN.
Guy 03-07-2009 Beste,
Kan iemand me aan een adres helpen om mijn spartamet te herstellen in de omgeving van Leuven (België)

Met dank,
Guy
Luciën Maessen 08-06-2009 Ik heb een tweedehands spartamet gekocht kunt u mij misschien helpen aan een handleiding want die zat er niet meer bij.

Met vriendelijke groet
Luciën Maessen
dries 26-03-2009 ik vind sparta brommers de max en ik zou er graag ook een willen kopen, maar mijn vraag is , rijdt hij lekker?
Sparta Spartamet http://www.bikepics.be
Sparta is een bekende Nederlandse tweewieler-fabrikant uit Apeldoorn die vandaag de dag nog steeds fietsen en snorfietsen produceert. Voorheen produceerde Sparta ook brom-, bak- & motorfietsen.



Oprichting

In 1917 wordt in Apeldoorn de firma Verbeek & Schakel opgericht die handelt in fietsen en rijwielonderdelen. Een maand na oprichting wordt de fietsmerknaam Sparta door de firma Verbeek & Schakel gekocht, waarna onder die naam ingekochte fietsen worden doorverkocht. In 1920 wordt de eerste fiets zelf geproduceerd en in de volgende jaren kwam daar ook de productie van aanvankelijk ongemotoriseerde bakfietsen bij. Vanwege de stijgende productie wordt in 1927 in Apeldoorn een nieuwe fabriek gebouwd, waar men ongeveer 75 jaar gehuisvest zal blijven. Vanaf 1931 wordt ook gestart met de productie van motorfietsen, het eerste model motorfiets heeft een 74 cc Sachs-blokje.

Vanaf 1945

Na de Tweede Wereldoorlog wordt de fabriek weer opgestart en in de jaren erna zal Sparta, hernoemd naar de Sparta Rijwielen- en Motorenfabriek BV, uitgroeien tot een vooraanstaand producent van al dan niet gemotoriseerde tweewielers. In deze naoorlogse jaren werd Sparta zelfs de grootste motorfietsfabrikant in Nederland. In de hele motorfietsgeschiedenis bouwde men motorfietsen met o.a. tweetaktmotoren van ILO, Sachs, Villiers en Victoria.


In de naoorlogse jaren zal de gemotoriseerde fiets zich gaan doorontwikkelen tot de bromfiets en vanaf 1952 begint Sparta met de productie van bromfietsen. In 1961 stopt Sparta definitief met het fabriceren van motorfietsen. Inmiddels heeft het gebruik van de bromfiets in Nederland een grote vlucht genomen en Sparta produceert deze als een van de grootste Nederlandse fabrikanten in grote getale en vele modellen. Bekend opvallend bromfietsmodel was in die tijd onder andere de zogenaamde verpleegsterbrommer van Sparta, de MA50 - MC50. Vanaf de tweede helft van de jaren '60 beginnen in heel Nederland, en ook voor Sparta, de bromfietsverkopen door allerlei omstandigheden terug te lopen.


In 1982 stopt Sparta definitief met de productie van bromfietsen en in 1986 ontdekt Sparta een gat in de markt met het produceren van een 2-takt gemotoriseerde snorfiets: de Spartamet. De Spartamet is een succesnummer en wordt een belangrijk omzetbestanddeel voor Sparta. In 1999 ontstaat er echter een probleem met de levering van de motorblokjes door Sachs. Sachs is dan overgenomen door Winning Wheels, waaronder tevens de Union fietsenfabriek valt. De levering van de motortjes wordt stopgezet, maar Winning Wheels belooft de productie uit te besteden aan een Italiaans bedrijf, en de levering snel te zullen hervatten.


De beloofde hervatting van de levering van motortjes laat echter op zich wachten en Sparta komt in productieproblemen. Het bedrijf weet de hand te leggen op een partij aan China geleverde motortjes en laat deze ombouwen voor de Spartamet bij een sociale werkplaats in Apeldoorn. Sachs beschouwt dit als inbreuk op het merken- en octrooirecht en spant een rechtszaak aan. Op 7 september 1999 oordeelt de Zutphense rechtbank in het nadeel van Sparta. Het bedrijf moet de productie van de Spartamet stopzetten en duizenden reeds verkochte exemplaren terughalen. Voor Sparta, dat het financieel op dat moment al niet gemakkelijk heeft, dreigt het doek definitief te vallen.

Overname

In een overnamerace melden zich drie kandidaten: het Heerenveense Accell Group (waaronder Batavus en Koga-Miyata vallen), concurrent Winning Wheels en de Rhenense ondernemer G. van de Glind. Na lang onderhandelen blijkt Accell Group de beste kaarten te hebben en de overname wordt op 28 september 1999 een feit. Accell Group, in aantallen fietsen de derde producent in Europa, verkoopt de rechten van de Spartamet aan Sachs en richt zich in de Apeldoornse Spartafabriek vanaf dan voornamelijk op de productie van fietsen met elektrische trapondersteuning.
vorige   pagina 2 van 2    
Reageer op Sparta
Naam:*
E-mail (optioneel):
Homepage (optioneel):
Reactie: *
<< Terug naar bikepics.be