Itom Motoren en Brommers

De Itom oldtimer bromfiets en motoren pagina



Terug naar overzicht

Itom bromfietsen scooter en motorfietsen

Itom is een Italiaans historisch merk van motorfietsen. De bedrijfsnaam was: I.TO.M. S.r.L, Industria Torinese Meccanica, later Itom Motor, I.M.S.A. S.a.s, Sant'Ambrogio di Torino
Hulpmotoren
Corrado Corradi produceerde aanvankelijk auto-onderdelen en -accessoires, maar in 1944 leverde zijn bedrijf al een clip-on motor die het achterwiel van een fiets kon aandrijven. Waarschijnlijk kwam het blokje van OMB. In 1945 volgde een serie 60cc-hulpmotoren met twee versnellingen die bij de trapperas in een fiets gemonteerd konden worden. In 1947 volgden de modellen Sirio met naast het achterwiel gemonteerde motor en het model Itom met een bracketmotor. De Sirio had een handgeschakelde tweeversnellingsbak, de Itom had voetschakeling. Beide modellen hadden een swingarm-achtervering en haalden 50 km/uur. In 1948 verscheen de MP, een 48cc-hulpmotor met rolaandrijving op het achterwiel. De FM 48 had ook een 48cc-motor, maar die dreef het voorwiel aan en werd compleet met voorvork geleverd om in fietsen te worden gemonteerd. In 1951 kwam de Itom Tourist op de markt, opnieuw een hulpmotor, die onder de trapperas lag en rolaandrijving had. Deze Tourist werd in Italië bijzonder populair. De MP 58 uit 1952 was vergelijkbaar, maar werd ook buiten Italië verkocht. In Nederland werd het blokje toegepast door Batavus, Union en Germaan. In hetzelfde jaar verscheen de bromfiets Itom Alba MTR 48, nog steeds met rolaandrijving op het achterwiel. (brom Wikipedia)

De geassembleerde bromfietsen in de fabriek in Sant'Ambrogio di Torino in 1960



Itom supersport 1960 bromfiets

Itom supersport DX


Reacties:

Rene de Ruijter - rdr@quicknet.nl- 29-12-2011 Geachte lezers, Heb onlangs een Itom gekocht met een glad blok. 3 versnellingen. Is er iemand die nog een vliegwiel deksel heeft? Ik zou hem zo graag restaureren. Mvg. Rene.